Így hat az alváshiány a szociális életünkre

17/11/09 csütörtök
ujnemzedek.hu
Mindenki számára mást jelent az alvás: vannak, akik munkából hazaérve mindent odaadnának azért, hogy több idejük legyen aludni. Vannak, akiknek napi 5-6 óra is elég és persze vannak azok is, akiknek nem mindig megy és ettől szenvednek.

Ha nem alszol rendesen, nem mennek úgy a dolgaid

Az tény, hogy, ha fáradtak és kialvatlanok vagyunk, az mindenre rányomja a bályegét. Nehezen ébredünk, nem teljesítünk munkában, nehezebben figyelünk az iskolában és bizony ingerlékenyebek is leszünk. Hogy miért rossz ez? Mert kihat a  kapcsolatainkra. Könnyebben felhúzzuk magunkat a munkatársak szivatásain, a rosszabb sulis poénokon - ezekre sokkal ingerültebben reagálunk. Ez újabb feszültségeket generál, amitől szintén romlik az alvásunk minősége. 

"Miközben alszunk, az agyi funkciók nagyon aktívak, újraelemzik az elmúlt nap történéseit, válogatnak az emlékek között, takarítanak és tisztázzák a zűrzavaros eseményeket, interakciókat, amelyekkel találkoztunk. Nem csak újratöltődés zajlik, hanem mentális karbantartás is." - írja a Mindset szakembere.

Egy kicsit ássunk mélyebre a témában, hogy megértsük: miért is fontos az alvás a szociális életünk szempontjából:

Három területet befolyásol az alváshiány: a közeli kapcsolatokat, az észlelést és a szociális stresszt.


Forrás: Unsplash

Gondoljunk csak a szerelmi kapcsolatunkra. Ha mi rosszul alszunk, azt a párunk is meg fogja érezni. Hogyan? Így! Másnap kimerültek és ingerlékenyebbek leszünk és bármilyek pillanatban meg is érkezhet egy sértődés vagy veszekedés. Pár napja nem zavartak a szennyeskosár mellé dobott zoknik és simán csak felvennénk és kidobnánk..., de nem amikor a fáradtságban fürdőzik az agyunk. Ráadásul nem csak gyorsabban kapjuk fel a vizet, hanem az is sokkal nehezebben megy ilyenkor, hogy megoldást találjunk egy-egy problémára.

A fáradt és kimerült emberek nehezebben veszik észre, ha egy társuk szomorú, lehangolt vagy épp boldog. Sőt, ezzel együtt előítéletesebbek lesznek, könnyebben kategorizálnak másokat. Ez is kihat a munkahelyen és iskolában is - megnehezíti a kommunikációnkat, befolyásolja a teljesítményünket. 

A szociális stressz kategóriában a munkahelyi, iskolai stressz, veszekedések, megaláztatások kapnak főszerepet, hiszen ezek azok a tényezők, amik olyan hatással vannak ránk, hogy nehezebben alszunk el. Ezeket a helyzeteket nem mindig tudjuk kikerülni, ezért nem mindegy, hogy hogy kezeljük őket. Ha kipihentek vagyunk, könnyebben vesszük ezeket az akadályokat, ha fáradtak és kimerültek vagyunk akkor bizony nehezebben tudjuk ezt feldolgozni és még este, lefekvés előtt is előjönnek majd a sérelmek, amiken rágódhatunk. 

"Az alvás segít az érzelmek szabályozásában. Ilyenkor újraértékeljük érzelmeinket, illetve próbáljuk beilleszteni őket egy megfelelő perspektívában. Az érzelmi újraértékelés nagyfokú erőfeszítést igényel, amire nem biztos, hogy képesek vagyunk, ha nem aludtunk eleget." - mondja a Mindset szakembere.

Forrás: Mindset