Hogyan tudod átalakítani a benned is tomboló Hulk-haragot valami pozitívvá?

18/06/18 hétfő
ujnemzedek.hu
Senki nem kedveli a dühös embereket, mégis közös tulajdonságunk, hogy mindenkinek van valami, amitől könnyen begőzöl. Amikor az a bizonyos biztosíték kimegy a fejünkben és elönt minket a méreg, az csak annak a jele, hogy nem tudjuk kordában tartani a bennünk felgyülemlő negatív érzéseket. Lássuk mit tanácsolnak erre a szakértők, hogy tudjuk áttranszformálni a "Hulk-dühöt" valami pozitív dologgá.

Ez a fajta energia eléggé negatív, hiszen rossz érzéseket kelt a minket körülvevő emberekben. Sőt, maga a dühös ember is rosszul érezheti magát ettől a rengeteg feszültségtől. De lehet-e ezt a negatív energiát hasznosítani? Lehet-e másképp is értelmezni, kihozni belőle valami jót? Nos, a válasz: igen! 

A düh érzelmének pozitívuma

Az érzelemre képes állatokban a harag is ott van, ami arra utal, hogy van valami evolúciós oka annak, miért érezzük az érzelmeket egyáltalán. Ez az ok a túlélés. Az a feladatunk, hogy hatékonyan reagáljunk a különféle helyzetekre a túlélés érdekében, és ha sarokba szorítanak, frusztráltnak vagy tehetetlennek érezzük magunkat, akkor jön a düh és a harag a saját védelmünk érdekében. 

De a harag fontos szerepet játszik az életünkben. Jennifer Lerner és Dacher Keltner kutatók tanulmányozták a düh és a félelem hatását a kockázatvállaló személyiségű emberekre, és megállapították, hogy a düh ugyanolyan hatásokat fejt ki ránk, mint a boldogság. Mit is jelent ez? 

"A dühös embernek optimistán állnak a kockázatokhoz, hajlamosabbak a kockázatvállalásra. Ezt az állapotot használhatjuk úgy is, hogy felszívjuk magunkat, és a változás útjára lépünk. Ebben az állapotban merészebbek vagyunk és jobban hajlunk a változás felé. Képesek vagyunk például arra is, hogy megváltoztassuk a rossz szokásainkat és elfogadjuk a jókat" - mondja Dr. Marcia Reynolds kutató. 

Hulk, az őrjöngő düh megtestesülése 

Hulk, eredeti nevén dr. Bruce Banner egy kitalált szereplő, szuperhős és antihős a Marvel Comics képregényeiben - írja a Wikipédia. A sztori szerint Dr. Robert Bruce Banner atomfizikus az Amerikai Egyesült Államok Védelmi Minisztériumának dolgozott egy gamma-bomba kifejlesztésén. Egy kísérleti robbantás előtt észrevette, hogy egy civil tartózkodik a veszélyes zónában. Bannernek az utolsó pillanatban sikerült az óvatlan fiút, Rick Jonest biztonságba helyeznie a robbanás előtt, de őt magát nagy mennyiségű gamma-sugárzás érte, amitől egy hatalmas erejű, zöld (kezdetben szürke) szörnyeteggé változott.

Bruce és Hulk egy személyben létezik, s Bruce akkor alakul át Hulkká, amikor rendkívül ideges. Tehát amikor Bruce nagyon dühös, átváltozik Hulkká, és őrjöngeni kezd. 

Hogyan használjuk pozitívan a haragot?

Reynolds szerint: "Távol kell tartanunk magunkat a külső körülményektől, és inkább arra kell koncentrálnunk, amire vágyunk. Meg kell tanulnunk, hogy hiába akadunk ki a főnökünk miatt, nem tudjuk megváltoztatni. Hiába ordítunk másokkal a dugóban, attól még nem fogunk előbbre jutni. Ne dühöngj felesleges dolgok miatt, hisz hatalmad van megváltoztatni a körülményeket. Használd a dühöd arra, hogy elindíts az életedben pozitív változásokat, amelyekre szükséged van az életed megváltoztatásához."

beard business city colleague communication connection corporate couple man park partner partnership people sunny talking tree woman
Forrás: Stocksnap

A gyakorlatban pedig így működik a dolog:

  • Az azonosítás az első lépés

    Amikor belecsöppensz ezekbe a dühös helyzetekbe, furcsának tűnhet, de azonnal öntudatos leszel. Lehet, hogy eddig nem tűnt fel, de így van. Amikor benne vagy egy ilyen szituációban, érzel valami mérhetetlen erőt magadban. Ez a belső erő pedig pozitívan is szolgálhat téged, csak meg kell tanulnod használni. Ehhez viszont az kell, hogy felismerd és tudd uralni. Ha sikerül kordában tartanod a benned pulzáló feszültséget, nem csak ebben leszel hatékony, de kifejlesztesz olyan érzelmi eszközöket, módszereket is, amelyek segítenek majd később is kikapcsolódni. Tanuld meg kívülről látni a helyzetet és ne engedd, hogy az egód irányítson. Ismerd fel, hogy ez az a pont, amikor elszakad nálad a cérna, és próbálj felülkerekedni önmagadon.

  • Tanuld meg kezelni a konfliktusokat

    A dühös helyzetekben mindig a saját igazunk mellett érvelünk és dühösek vagyunk, ha valaki az ellenkezőjét állítja. Ha úgy tapasztalod, hogy támadsz, ordítasz, tombolsz, amikor vitás helyzetben vagy, akkor az azt jelenti, hogy többet kell tanulnod az önfegyelemről és a konfliktuskezelésről. Mivel nem mindig annak van igaza, aki a leghangosabb. Az olyan technikák, mint a beszéd lelassítása, valamint a hangerőnk csökkentése segítenek abban, hogy a lélek lelassuljon. Ha sikerült megnyugodnod, gondolkodj el a problémán a másik szemszögéből. Ő, hogy éli meg ezt a helyzetet, milyen lehetőségei, motivációi vannak - próbálj az ő fejével is gondolkodni. Igen, ez időbe kerül, és sokkal egyszerűbb mindenkit leüvölteni, hogy márpedig azt kell követni, amit te diktálsz. Viszont ha jó konfliktuskezelő akarsz lenni és elkerülnéd a veszekedéseket, amiktől feszült leszel, akkor érdemes kicsit empatikusabbnak és megértőnek lenned másokkal szemben. Minden konfliktus tanít valamit és marha jó érzés, ha sikerül egyet-egyet megoldani. 

via GIPHY

  • Használd a dühös energiát a motivációhoz

    A harag alapvető érzelem, mert lehetővé teszi számunkra, hogy negatív érzelmeket dolgozzunk fel, és végül elengedjük azokat. Viszont amikor a harag teljesen eluralkodik rajtunk, az káros lehet az egész testünkre és lelkünkre. A negatív energia pozitívvá tétele a legjobb módja annak, hogy megbirkózzunk ezzel a dühvel. A fizikai aktivitás a leghatékonyabb recept, hogy a düh okozta feszültséget kipréseljük magunkból. Ha dühös és felzaklatott állapotba vagy, menj el futni, úszni vagy bármilyen más sportot végezni, mert így tudod a legjobban kiadni magadból a stresszt! Miután lefutottál pár kört és kitisztult az elméd, sokkal jobban tudsz majd koncentrálni a másnapi feladataidra, sőt aludni is jobban fogsz majd! Így távolíthatod el a harag érzésére irányuló negatív energiát, és összpontosíthatsz inkább egy pozitív dolog megoldásra, mint például a kitűzött táv lefutására. 

Forrás: Lifehack