Hiába a bajusztenger - a jó arcoknál a november így is száraz

17/11/02 csütörtök
ujnemzedek.hu
Ne piálj, és borotválkozni se borotválkozz - akkor se, ha csaj vagy. Száraz novemberrel együtt indul a movember.

Mind a kettőnek komoly társadalmi üzenete van - az egyik az alkohol káros hatására hívja fel a figyelmet, a másik meg arra, hogy férfiak: FIGYELJETEK MÁR ODA MAGATOKRA HÉ.

Movember

Ez utóbbi a movember: a lényeg, hogy van ez a prosztatarák-dolog, és igenis apasknak is szükségük van A bajusz az ennek érdekében létrehozott nemzetközi jótékonysági mozgalom jelképe.

A legenda szerint a cucc egy Adam Garone nevű hapsitól és a sleppjétől ered: ők azok, akik a 70-es évek bajuszdivatja felett érzett könyes nosztalgiából egy harminc napos kihívást kreáltak, aminek az üzenete, hogy odafigyeljünk kicsit a hapsikra is. Mert vannak ezek a dolgok, amikre nem szokás ügyelni:

- Prosztatarák - ez a második leggyakoribb ráktípus a férfiak körében
- Hererák, mely az egyik leggyakrabban diagnosztizált ráktípus 15-34 év közötti fiatal férfiak körében)
- Kiegyensúlyozatlan érzelmi állapot - igen, egy férfi is lehet depresziós
- Fizikai inaktivitás - igen, borzasztó lusta is lehet egy férfi, ez pedig komoly egészségügyi kockázattal jár

És mi lehet komolyabb figyelmefelhívás ezekre a problémákra egy idétlen bajusznál? Szóval növessz bajuszt novemberben, és ha látsz egyet, jusson eszedbe: a férfi is veszélyeztetett faj.

Pláne, ha a piáról van szó

"Alkoholista például attól fogva lesz valaki, hogy megváltozik az értékrendje. Az alkohol pont ezért rombol, mert az első helyre kerül, mert az lesz a legfontosabb. Amikor beindul a hamukázás, a hazudozás, az önbecsapás, csak azért, hogy este, vagy éppen napközben berúghasson, beszívhasson az illető, onnantól beszélünk függőségről." Ezt Zacher Gábor mondta nekünk, amikor interjút készítettünk vele az alkoholizmusról. Ugyanis akár téged is érinthet a baj - épp ezért hirdet Száraz Novembert a Kék Pont Alapítvány.

A kezdeményezést "az élethosszon át tartó örömért, a magasabb életminőségért és a generációkon átívelő jó hírnévért" találták ki. Az absztinenciakampány arra épül, hogy az emberek jobban megértsék önmagukat és az alkoholhoz fűződő viszonyukat – emelték ki, hozzátéve: a Facebookon szervezett közösségi programot angol mintára építették fel.

Az alapítvány munkatársai azt várják a kampánytól, hogy szélesedik az alkoholról folyó társadalmi párbeszéd, valamint olyan egyéni élmények birtokába jutnak a résztvevők, amelyek segítségével hatékonyabban tudják szabályozni az alkoholfogyasztásukat és megelőzni a problémás ivás kialakulását.

Az eseménynek van egy Facebook-oldala is, ahol azt írják, annak ajánlják a részvételt, aki legalább hetente egyszer vagy annál többször iszik. A komoly alkoholproblémával küzdő napi nagyivóknak segítséget kínálnak. Fontos visszajelzés lehet ez a kampány: ha valaki nem bírja, az azt jelenti, hogy az ivás kezd kicsúszni a kezei közül. A kezdeti rázós szakasz után egy halom pozitív felismerés jöhet, aki pedig végigcsinálja, amellett, hogy büszke lehet magára, kap egy tanúsítványt is, egy speciális Örömök Ura feliratú gyantamatrica formájában.

A várható programokról itt olvashatsz bővebben.