Figyelem: a futás az agyadat is izmossá teheti

17/02/01 szerda
ujnemzedek.hu
A cathepsin B nevű protein nem csak a lábmuszklit regenerálja. Run, you fool!

Nem cukkulni akarunk senkit, igen, mi is látjuk a tükörjeget és érezzük a zimankót, de akkor is: örömhír azoknak, akik rendszeresen futnak, és felhívás azok számára, akik csak most kezdenek bele - egy kutatás szerint azon túl, hogy többek között átalakítja a test izomzatát, erősíti az immunrendszert, és emeli a HDL, azaz a "jó" koleszterin szintjét, még az agyban is komoly változásokat eredményez. Az amerikai National Institutes of Health (Nemzeti Egészségfejlesztési Intézet) legújabb tanulmányában arra jutott, hogy az aerob mozgás fokozottabb cathepsin B szintet jelent - ami egyszerűen agyasabbá tesz minket, de ne rohanjunk ennyire előre.

A lényeg: első körben egereken végeztek kísérleteket. Az állatok izomsejtjeibe olyan peptideket juttattak, amelyek úgy csapták be az anyagcseréjüket, mintha valóban aerob mozgát végeztek volna. A megfigyelések a cathepsin B nevű fehérjére korlátozódtak leginkább - ez az a protein, ami az izmok regenerálódásáért felel, viszont eddig nem voltak arra bizonyítékok, hogy az agyra is jó hatással lenne. Ezért idegsejteket tartalmazó petricsészékbe tettek a kitermelt cathepsin B-ből, és láss csodát: a neuronok ennek hatására még több olyan fehérjét termeltek, amelyek az új idegsejtek létrejöttében játszanak fontos szerepet.


Ha esik, ha fúj. (kép: Pixabay)

Ezután embereken is megfigyelték a folyamatot. Erre meglehetősen egyszerű módszert választottak: futás előtti, futás utáni, és egyáltalán nem futó állapotokat vizsgáltak, és arra jutottak, hogy minél gyakrabban megy el rohangászni valaki, annál frissebb és jobb szellemi tevékenységre képes. Naná, hogy azoknak volt a vérében a legtöbb cathepsin B, akik nem lustálkodták el a pár kilométeres kocogásukat, hanem keményen beleálltak az edzésbe.

Bizony, a cikk kitér arra is, hogy nem elég ám havi egyszer 400 métert kocogni ahhoz, hogy agyban is nagyok legyünk: igazi eredményt azok érnek el, akik rendszeresen, kifogások nélkül tolják a maguk köreit. Illetve még hozzáteszik azt is, hogy egy szabadtéri edzés 7,7 százalékkal növeli az ember önbizalmát és 14,2 százalékkal az általános közérzetét - mi ez, ha nem felhívás egy alapos kocogásra?