Ezt csinálja a stressz a testtel, és így lehet felvenni a kesztyűt vele

17/05/04 csütörtök
ujnemzedek.hu
Ha ezeket a jeleket tapasztalod magadon, akkor bizony stresszes vagy. De semmi baj, van megoldás.

Vizsgaidőszak, álláskeresés, érettségi, kéne a nyelvvizsga, életünk szerelme mással jár, megbuktunk forgalmin -  egy csomó hétköznapi dolog tudja rongyosra rágni az ember idegrendszerét. A test pedig olyan, hogy egy ideig bírja, de nem a végtelenségig - egy csomó fizikai tünetet okozhat a stresszes életmód, mutatunk párat.

Kiszáradó/repedező szájsz

Egyáltalán nem kellemes tünet, viszont szinte üvölti, hogy a szervezetnek B vitaminra van szüksége (de legfőképpen B6 vitamin). Szerencsére sok ennivalóban fellelhető: csirke, tojás, banán, bab, napraforgómag.   A B vitamin segít az agynak a dopamin és szerotoninszint helyrebillentésében, ezek nélkül demotiváltak és depressziósak leszünk.

Fogcsikorgatás/állkapocs összefeszítése

A B5 vitamin segít megbirkózni a stresszel, viszont ha nem biztosítjuk az utánpótlást, akkor tapasztalhatunk például éjszakai fogcsikorgatást, összeszorított állkapcsolt. Alapesetben ilyen akkor történik, ha valamilyen veszéllyel kerülünk szembe. Az arc izmai azért feszülnek meg, hogy fokozzák a fej vérellátását, viszont stressz esetén ilyenről nincs szó. Érdemes vitamint szedni, hogy megszűnjön.

Fehér pöttyök a körmön

Sokan  kálciumhiánynak tudják be, de egy másik ásványianyag, a cink hiánya okozza. Ez az anyag rengeteg dologért felelős: immunrendszer-erősítő, hormonháztartást kiegyensúlyozó, és gyógyulást elősegítő hatása is van. Kiváló forrása a hal, napraforgómag, kagyló, zabliszt, tökmag.

Gyomorgörcsök/hasmenés

A stressz villámgyorsan leharapja magát az ember gyomráig. A legjobb ellenszere a magnézium, mely a csontjaink egyik legfontosabb alkotóeleme is egyben. Stressz hatására azonban gyorsabban csökken a magnéziumszint, és ez megviseli a testet.  A gyomorpanaszok mellett felléphetnek izomgörcsök is, álmatlanság, kimerültség és ingerlékenység is. Viszont egyrészt lehet kapni mindenféle tablettás formában, másrészt a sötétzöld leveles zöldségekben, répában, szezámmagban is megtalálható. Napi 300-500 gramm bevitele ajánlott.

Vérző fogíny

Nem feltétlenül fogászati problémára utal, ha fogmosás közben elkezd vérezni az ínyünk. A nem megfelelő mennyiségű C-vitamin bevitele is lehet a ludas, a test ugyanis stressz hatására ezt a tartalékunkat is pillanatok alatt felégeti. Ráadásul a dohányzás, antidepresszánsok és az alkohol is csökkenti a szervezetben található mennyiséget. Viszont ha megfázunk, a C-vitamin segít gyorsan regenerálódni, elegendő mennyiség bevitele esetén pedig visszapofozza a stresszt. Forrásai: bogyós gyümölcsök, citrusfélék, brokkoli, paprika,spenót, eper, alma, ananász és paradicsom is.

Légúti panaszok

Az A-vitamin egy csomó mindenre jó, például erősíti a szemet , védi a bőrt a fertőzésektől, és a légúti megbetegedések esetén is elősegíti a gyógyulást. Megtalálható a májban, a halolajban, sárgabarackban, répában, spenótban.