Ez történik a bőröddel ha nem alszod ki magad

17/03/23 csütörtök
ujnemzedek.hu
A legtöbb ember szeret lustálkodni, de nem sokszor van erre alkalom. Előfordul, hogy még szombatra is marad a munkából vagy épp tanulni kell egy fontos hétfői vizsgára, ilyenkor a hétvégi pihenést is be kell áldozni a jó eredmény érdekében. A szakértők persze nem győzik hangsúlyozni, mennyire fontos a szervezetünk számára az alvás. Gondoljunk csak bele, hogy mennyire megvisel minket egy óraátállítás.

De mi történik ha nem alszunk eleget? 

Azzal mindenki tisztában van, hogy a kevés alvás hatással van a mentális egészségünkre, energiaszintünkre és hangulatunkra is, de kevesen tudják, hogy bizony a bőrünkre is rendkívüli hatást gyakorol az, hogy mennyit alszunk. 

Mi történik éjjel a bőrrel?

Szakértők szerint éjjel regenerálódik a legjobban a bőr. Amikor alszunk, az agyunk elkezd egy csodálatos anyagot termelni, aminek  a neve adenozin-trifoszfát, röviden ATP.  Ez lényegében a sejtek akkumulátora, és fut minden sejtszintű folyamatban egész nap. Éjszaka a bőrnek van ideje pihenni, regenerálódni és kikapcsolódni. Dr. Adam Friedmann, bőrgyógyász tanácsadó szerint, éjjel a bőr ellazul. Nem találkozik stresszel, így meg tud újúlni egy nehéz nap után. A bőrsejtek átmennek egy regenerációs üzemmódba, ahol lecserélik a sérült vagy elhalt sejteket újakká. ​Ha megfelelő időt szánunk az alvásra, a bőrünk könnyebben javítja meg au UV sugárzás okozta károkat, de a vágások és zúzódások is gyorsabban gyógyulnak meg, ráadásul jó hatással van a hormonokra, a kollagén termelésre és a vér áramlására is. Éjszaka a kortizol szintje csökken és a hormon szint emelkedik. A kortizol gátolja a kollagén előállítását, így amikor a kortizol esik, szabadon termelődhet a kollagén, amely megtartja a bőr erős és rugalmasságát.

Forrás: Unsplash

Mennyi alvás szükséges a szép bőr megtartásához? 

A szakértők egyetértenek abban, hogy minimum 6-7 óra alvás szükséges ahhoz, hogy a szervezet pihenni tudjon és a bőrünk is regenerálódjon, de azt is hozzáteszik, az ideális alvásmennyiség 8-9 óra lenne. 

Fontos megjegyezni, hogy nem csak az órák száma számít, hanem az alvással töltött idő minősége is. A minőségi, pihentető alvás a legjobb, hiszen aki folyton felébred az éjszaka közepén vagy nem alszik nyugodtan, esetleg váltott műszakban dolgozik, zavar léphet a bőr javító mechanizmusába. 

Mi történik a bőrrel ha nem alszunk eleget?

A szem alatti sötét karikák megjelenése biztosan sokaknak ismerős, de tény az is, hogy a kialvatlanság elősegíti a bőr öregedését is. A kialvatlansághoz társuló stressz elősegíti a pattanások de még az ekcéma kialakulásást is. A bőr könnyebben kiszárad, a ráncok pedig elmélyülnek, a bőr fakóvá válik. 

Mit tehetünk ez ellen? 

Fontos, hogy kialakítsunk egy napi rutini, amiben legalább 6-7 óra pihentető alvás belefér. Korábban már írtunk róla, mennyire fontos megteremteni a megfelelő légkört az alváshoz. Igyekezzünk zaj és kütyük mentesen lefeküdni a szobában. 

A bőrápolási rutin fontos, hogy már fiatalon az életünk része legyen, hiszen mindenkinek más és más a bőrtípusa, máshogy kell róla gondoskodni és bizony sok kellemetlen betegséget kerülhetünk el, ha odafigyelünk erre is. Ha nem vagy biztos benne milyen típusú a bőröd és, hogyan kell ápolni, keress fel egy bőrgyógyászt, aki segíteni fog neked ebben.

Az egészséges étrend elengedhetetlen, nem csak a bőröd de az egész szervezeted szempontjából is. Emelett ajánlott a napi 2 liter víz is, mert igen, a bőrödnek erre is szüksége van!