Elképesztő strandtestet akarsz magadnak a nyárra? Oké, jövőre meglehet

17/11/23 csütörtök
ujnemzedek.hu
De idén már nemigen fog összejönni, ha nulláról állsz neki. Fábián Miklós Spartan Sgx edző azt is elmagyarázta, miért.

Oké, ne hazudjunk: MINDENKI szeretne fitt meg kőkemény meg láthatóan szanaszét edzett lenni. A gond csak azzal van, hogy a dolog nem megy egyről a kettőre. Az ember belekezd, megveszi a menő csukát meg a tapadós alsót a sportáruházban, és máris iszonyúan király az egész, mintha még fogytunk is volna egy picit - aztán puff, az első hónap után kifekszik az illető a francba, és ott találja magát a frigó előtt, ahol bánatában épp a felhalmozott a jégkrémkészletet tolja befelé az izzadás helyett.

A tartós változáshoz sajna kitartás kell. És mivel tudjuk, hogy nekünk úgyse hinnétek, a világ egyik legmenőbb sportjának hazai guruját, Spartan Gsx edzőt, a Hunfoglalás alapítóját, Fábián Miklóst kérdeztük meg a dologról.

És akkor a lényeg:

mennyi idő kell a tartós változás eléréséhez?

- Egy év.

Hm. És az pontosan hány edzést jelent?

- Heti négy az ideális. Minimum három. És mellé persze egy komolyabb diéta is szükséges. Nézd, ez leginkább döntés kérdése. Nem lehet megúszni alibizéssel. Persze be lehet kamuzni mindenféle csodamódszereket, de ezeknek a többsége hülyeség.

Mégis: mennyi diétához mennyi mozgás a minimum?

- Ez inkább egyénfüggő. 50-50 százalékot szokás mondani, de rengeteg tényező befolyásolja az egészet: van, aki ehet annyit, amennyit akar, mégsem hízik el, mások pedig csak úgy kapkodják fel a kilókat. És azért ne felejtsük: aki le tud mondani a cukorról, le tud mondani a fehérkenyérről, már sokkal beljebb van. Viszont ezek kb. úgy működnek az agyban, mint a drog. Baromi nehéz falat letenni, kiváltani ezeket a cuccokat, és akinek sikerül, annak máris óriási respect.

Szóval azt mondod, hogy ha valaki nekiáll, bevállalja, hogy akkor most tényleg leadom, erősödöm, fittülök, akkor annak nem árt a profi segítség?

- Jó, ha van, aki segít irányítani a folyamatokat. Nem árt némi orvosi vizsgálat sem, testzsírszázalék-mérés, ilyesmi. Mondom: aki eldöntötte, az ne érje be félmegoldással. Nálunk időről időre Polar-teszteket is végzünk – a lényeg, hogy nyomon tudod követni, mennyit fejlődtél, haladtál-e. Ha lelkiismeretesen csinálod, haladni fogsz, de ha látod is, pontosan, mért adatokkal alátámasztva a dolgot, akkor az nagyon nagy erőt adhat. A mi termünk ezért is nem nevezhető tömegteremnek - ahogy az a honlapunkon is szerepel: még a csoportos edzéseink is az egyéni képességek figyelembevételével, teljesen személyre szabottan folynak.

Fábián Miki, Spartan Gsx edző, a Hunfoglalás alapítója, a Force Gym edzője

Az van, hogy lusta vagy

Miklós persze annyiban előrébb volt, hogy már kiskorában is a kúszás/mászás/futás/kosárlabda kombót nyomta inkább a tévénézés helyett. Elvégezte a Testnevelési Egyetemet, 2012-ben pedig lenyomta élete első Spartan futását.

Mi a franc az a Spartan?

Egy extrém futóverseny, amely a kiépített akadálok miatt leginkább egy katonai kiképzésre hasonlít. A feladatok közt a terepfutás mellett szerepel tűz felett ugrás, falmászás, palánkátugrás, gerelyhajítás, tóban és patakban futás, gumiátborítás, homokzsákcipelés és szögesdrót alatti kúszás is. 

Szögezzük le: a Spartan Race a világ egyik legkirályabb tevékenysége.

A dolog annyira megtetszett neki, hogy 2014-ben Spanyolországban elvégezte a Spartan Sgx edző-vizsgát – ennek a módszernek a lényege, hogy nem csak a funkcionális edzésmódszerek, a terepfutás-futás, akadálytechnikai elemek, hanem a táplálkozás és pszichiológia is a részei közé tartozik.

Oké, akkor most rákérdezek néhány olyan gyakorlatra, amiről úgy nagyjából már mindenki hallott, és arra vagyok kíváncsi, van-e hasznuk, ha otthon, mindenféle kihívásokban részt véve toljuk őket.

- Hajrá.

Plank.

- Ha kitartóan csinálja az ember, akkor erősödik tőle a hasizma, a gerince, a törzse. De a többség egy idő után úgyis elunja majd. (nevet) Egyszerűen mindenki lusta. Alapból mindenki. Ezt kell lenyomni – fejben.

Négyütemű fekvőtámasz.

- Ugyanazt tudom mondani, amit eddig: ha kitartóan, saját ütemedben fejlődve csinálod, komoly hatással lehet az erőnlétedre. De itt is az van, hogy egy hónap nem hónap – majd ha három után, magadban, otthon, vagy akár a melóhelyeden letolsz x+hetente 10-et, akkor mondhatod, hogy elértél valamit. Mondjuk a melóhelyedet inkább hagyd ki, csatakosra izzadsz tőle.

Street work-out.

- Na, itt van az, hogy magadban nemigen fogod tudni elkezdeni. Egyszerűen a gyakorlatoknak muszáj pontosnak és precíznek lenniük.

És ha megkérem a helyi arcokat? Vagy megnézek pár youtube-tutorial videót?

- A helyi arcok biztos segítenek, nem kell tőlük megijedni, általában jó arcok nyomják kinn a gyakorlatokat. A Youtube – hát, biztos oké az is, bár még nem hallottam olyanról, aki azokból tanulta meg a lényeget. Nem zárom ki persze, hogy létezik ilyen.