Egyre nehezebb megtalálni a munka és magánélet egyensúlyát

18/03/26 hétfő
ujnemzedek.hu
Főleg az Y generációs munkavállalók számára fontos kérdés ez, mégsem tudják hogyan oldják meg. Az utóbbi években fő szempont lett a munkahely kiválasztásánál, hogy tudják a dolgozók összeilleszteni a munkát és magánéletüket úgy, hogy közben élvezzék is, amit csinálnak.

Milyen cégnél dolgoznának szívesen a fiatalok?

Talán meglepetés lehet, de az Y generáció tagjai nem feltétlenül vágynak pörgős, nemzetközi közegbe. Sokkal nagyobb arányban a családias légkör jelenti az igazán motiváló munkakörnyezetet. Csak mindössze minden huszadik karrierépítő választana inkább multinacionális vállalatnál felkínált pozíciót. A munkában eltöltött idő emelkedésével (3-5 éves szakmai tapasztalattal) megfigyelhető, hogy ez a szempont már inkább háttérbe szorul. Míg a tanulók és pályakezdők 20 százalékánál fontos tényező az, hogy a mindennapokban egy összetartó csapat tagjaként, rugalmas keretek között végezhessék a rájuk bízott feladatokat, addig a több mint 5 év tapasztalattal rendelkező szakemberek szemében már inkább a korrekt, fix elvárások és az egyenrangúság értékelődik fel.

A felmérés alátámasztja azt a tendenciát, amely szerint a rugalmasság meghatározó lesz az elkövetkezendő évek munkaerő-piaci feltételei között. Az ezzel kapcsolatos igény egyre erőteljesebben fogalmazódik meg már a 20–36 éves korosztály munkavállalóinak körében is. Fontos számukra ugyanis, hogy a feladat megfelelő ellátása mellett privát elfoglaltságaikra is maradjon elég szabadidejük.

Nem csak az álommelót vadásszák, de jól is akarják érezni magukat munka közben!

Nagyon egyszerű a képlet: ha az emberek jól érzik magukat, sokkal jobban teljesítenek. Hogy miért? Mert egy nehezebb problémát is könnyebben oldanak meg, ha támogatást, segítséget és figyelmet kapnak a főnökeiktől, munkatársaiktól. A jó hangulat és a nyugodt légkör elengedhetetlen (lenne) minden munkahelyen, de sokszor akad, hogy a pokolba kívánjuk a folyton negatív és zsörtölődő kollégánkat. A pozitív munkakörnyezetben életben lehet tartani a motivációt minden nap. Ha nincs meg a kellő atmoszféra, reggelente kínlódva indulunk munkába és azon gondolkodunk mikor lesz már vége. A vállalatok sokáig nem tartották szem előtt azt, mennyire fontos a megfelelő munkamorál kialakítása. Ma már sok cég kiemeli és büszke arra, hogy a dolgozók elégedettek a munkahelyükkel, így mikor feladnak egy álláshirdetést, a "mit kínálunk" részben fel is tüntetik ezt. Mit tehetsz, hogy jobb legyen a munkahelyi morál? Erről korábban már írtunk pár tippet.

Ha ez mind megvan, akkor jöhet a munka és magánélet közötti egyensúly megteremtése!

A millenniumi generáció tagjai sosem dolgoztak nagyvállalatoknál, nem ismerik az ott kialakult munkamorált és szokásokat. A szokásaik, elvárásaik, gondolkodásuk és a személyiségük viszont megnehezítheti a dolgukat - mondják a hozzáértők a Business Insider cikkében.

Nehezükre esik szétválasztani a munkahelyet a magánéletükkel. 

Az idősebb munkatársak szigorúan szétválasztják ezt a két dolgot, a millenniumi generáció pedig egyszerűen figyelmen kívül hagyják ezt. Az Y-generáció tagjai nem választják el éles határvonallal a munkát és a magánéletet, egyszerűen próbálják egyensúlyban tartani a kettőt. Lehet, hogy kevesebb időt töltenek az irodában, de abszurd módon egy órán belül minden e-mailre válaszolnak. Fontos számukra a rugalmasság. 

Ezt nehezíti az is, hogy a munkahelyek többsége fütyül a magánéletre. 

Sok cég ahol csak tud, ott trükközik a munkaidővel kapcsolatos szabályok betartásán, de sokan vannak, amelyek egyszerűen trehányok vagy nem ismerik az aktuális jogszabályokat - a munkaidővel és a pihenőidővel kapcsolatos szabályok betartását ellenőrizte október-novemberben a munkaügyi hatóság. Az eredmény szokás szerint lesújtó: a cégek 84 százalékánál találtak valamiféle szabálytalanságot, amely a dolgozók 64 százalékát érintette. Az összesen 993 vállalkozást nem csak a rendes munkaidőben vizsgálták, hanem hétvégenként, illetve munkaszüneti napon is.

Fontos kérdés szokott még lenni a munkavállalók körében, hogy: munkaidőn kívül felhívhat-e a főnök?

Dr. Kártyás Gábor munkajogász a Munkajog.hu-n megjelenő szakmai cikkében ezzel kapcsolatban úgy fogalmaz: semmilyen szankció nem érheti a munkavállalót, ha - akár a munkáltató által biztosított - telefonon munkaidőn kívül nem érhető el.

Mint írja: ha a munkáltató kifejezetten elő akarja írni, hogy a munkavállaló maradjon elérhető és legyen munkára képes állapotban a munkaidőn kívül is, azt a készenlét elrendelésével teheti meg. A készenlét azt jelenti, hogy a munkavállaló a beosztás szerinti munkaidején kívül köteles a munkáltató rendelkezésére állni, munkára képes állapotát megőrizni és – igény esetén – munkát végezni. De ez is komoly szabályokhoz kötött. 

Hazavisszük a  munkát és ez tök gáz!

Egy 2013- as felmérés tanúsága szerint kb. 1,2 millió magyar szokta hazavinni (vagy emailben hazaküldeni magának) a munkahelyi dokumentumait - ráadásul 2012-ben 34 országból csak három nemzet dolgozott többet a magyarnál. De karácsonykor sem állunk le: 32 százalékunk ajándékbontogatás helyett is a főnök hívására vár.

Vagyis a helyzet az, hogy a vélemények alapján a telefon felvehető, és bizonyos esetekben fel is kell nyilván venni. Vagy ahogy a Munka Törvénykönyve fogalmaz: csak kivételesen fontos gazdasági érdek, vagy a működést közvetlenül és súlyosan érintő ok miatt lehet a munkavállalóval kapcsolatba lépni a szabadság ideje alatt, vagy esetlegesen visszahívni a szabadságról - értve ezalatt a munkaidő végét. Az más kérdés, hogy a munka és a magánélet kóros összefonódása egyik generációt sem kíméli.

Hogyan tudod megoldani a munka és magánélet közötti egyensúly problémáját? 

A Forbes egyik cikkében írtak néhány lépést, amelyek betartásával könnyebben boldogulsz ezen a területen is. 

  1. Tanulj meg elendegni olyan feladatokat, amik már nem férnek bele az idődbe. Megkíméled magad a kudarcoktól és tisztában leszel azzal is, hogy a munkaidődben mennyi mindenre jut időd és mi az, ami már nem fér bele és csak a magánéleted szorítanád háttérbe miatta. 
  2. A rugalmas időbeosztás nem azt jelenti, hogy egész nap dolgozol. Jelölj ki magadnak egy időszakot, amikor 100%-ig a munkára koncentrálsz, a többi időben pedig foglalkozz a saját dolgaiddal. 
  3. Az időbeosztás azért is fontos, mert mérheted vele a teljesítményed is. Nézd meg mikor voltál a legaktívabb, mikor érezted magad fáradtnak és ennek alapján rendezd el a feladataid. 
  4. Egy kicsit önzőnek kell lenni, ha a szabadidőnkről van szó, hiszen fel kell magunkat tölteni, hogy legyen energiánk dolgozni. Ha fáradt és kimerült vagy, munkában sem fogsz jól teljesíteni. Szóval irány valamerre a barátokkal vagy a pároddal vagy egyszerűen vegyél otthon egy forró fürdőt egy jó könyv társaságában. 
  5. Kérj segítséget, ha túlhajszoltad magad. Az, ha másokhoz fordulsz nem jelenti, hogy nem tudsz valamit megcsinálni vagy, hogy gyenge vagy - pusztán ember vagy, neked is vannak határaid és nem lehet a végkimerülésig hajtani magunkat, hiszen az egészségünk az egyik legfontosabb kincsünk.