Egy életre eldeformálhatja a testedet a mobilod

16/10/11 kedd
ujnemzedek.hu
Ne lógasd a fejed, mert úgy marad! Sokkoló röntgenfelvételeket mutatott be egy ausztrál orvos azokról az emberekről, akiket a mobilozás, tabletezés, laptopozás közben fejüket lógatava nyomorítják meg magukat. 

James Carter text necknek, azaz sms nyaknak nevezte el a jelenséget, ami világszerte egyre több embernek okoz problémát. Elsősorban a fiatalok körében veszélyes a dolog, hiszen ők használják a legtöbbet naponta a különböző kütyüket: ha kell, ha nem, szinte mindig az arcukba világít valamilyen képernyő.

A digitális eszközök helytelen használatakor a gerinc íve jelentősen megváltozik, a rugalmasságot biztosító S-alakú görbületek helyett C alakban görbül. Ez a testtartás mind nyakunkra, mind derekunkra óriási terhet ró. A 4-6 kilogramm súlyú fej 60 fokos szögben történő előredöntése a telefon képernyőjének nézegetése közben közel 30 kilogrammnak megfelelő nyomást gyakorol a nyaki gerincre, és minél jobban előredöntjük a fejünket, annál nagyobb lesz a többletteher.

forrás: dailymail.co.uk

Lassan, de biztosa deformálódik el a test

Az izmok néhány év alatt megadják magukat, és módosulnak az új csontozatnak megfelelően. A kutatások szerint az okostelefon-használók átlagban napi négy, éves szinten több mint 1400 órát töltenek az eszköz bámulásával, így tényleg nagyon gyorsan el tud deformálódni a test.

Az állandósult többletteher cipelése folyamatos többletnyomást jelent a porckorongok számára, így azok néhány év alatt ellapulnak és kiboltosulnak, majd sérvesedni kezdenek. A túlterheléstől a nyak hátsó részének izmai befeszülnek, anyagcseréjük jelentősen romlik, felhalmozódnak a salakanyagok és fájdalmassá válik a nyak és a vállöv. Az egymáson elcsúszó nyaki csigolyák akadályozzák a köztük futó, az agyba friss vért szállító artériák útját, így az oxigénhiány miatt gyakran alakul ki szédülés, krónikus fejfájás.

 

forrás: gerincterapeuta.blog.hu

Mit lehet tenni?

Feövenyessy Krisztina a gerincterapeuta.blog.hu szerzője a következőket javasolja a probléma kiküszöbölésére:

  • használjuk minél kevesebbet a kütyüket
  • azokat emeljük a szemünk el, amikor a kezünkben vannak
  • az íróasztalnál üljünk egyenesen, és a széket húzzuk közelebb az asztalhoz, ne a fejünket toljuk előre
  • naponta minimum 30 perc testmozgásra (séta, kocogás), illetve heti egy-két alkalommal a gerincet célzottan átmozgató mozgásformára (gerinctorna, gerincjóga, pilates, taicsi) is szükségünk van.

Próbáld ki, hogy te mennyire vagy veszélyeztetve!

Állj egy sima falfelület elé háttal úgy, hogy feneked és lapockáid a falhoz érnek. Ha nehezedre esik tarkód középső részét a falhoz érinteni, lehetséges, hogy te is érintett vagy. Ha a probléma már kialakult, mindenképp keress fel egy gyógytornászt, mozgásterapeutát, a megbomlott izomegyensúly ugyanis kizárólag célzott mozgásterápiával állítható helyre!

forrás: gerincterapeuta.blog.hu