Csak nyugi: tuti tippek lámpaláz ellen

16/11/02 szerda
ujnemzedek.hu
Pedig odafigyeléssel megszüntethető a para.

Egy felmérés szerint az átlagember a legjobban attól fél, hogy nyilvános beszédet kell tartania. A halál csak második helyen szerepel ezen a listán. Ez azt jelenti, hogy egy temetésen a legtöbben szívesebben feküdnének a koporsóban, mint hogy elmondják a búcsúbeszédet - legalábbis Jerry Seinfeld amerikai komikus szerint a dolog így áll. Ami biztos: hiába a tuti tudás és a precíz felkészülés - a vizsgadrukk simán tönkretehet bármiféle felelést. Pedig a para simán legyőzhető. Első körben például érdemes azzal próbálkozni, hogy elfogadjuk:

izgulunk.

Ennyi. Tök természetes dolog - még a legkeményebbek is találhatják magukat olyan szituációkban, ami ellen a testük a fokozottabb adrenalintermeléssel válaszol. Vegyünk mély levegőt! Ha odafigyelünk a légzésünkre, illetve megpróbáljuk kontrollálni, a testünkben fokozatosan csökken majd a feszültség.  Fontos, hogy ne magát a pánikot akarjuk elűzni - ha magunk mellé állítjuk ezt a feszültséget, akkor már úgynevezett "pozitív stresszről" beszélünk - ez pedig ahelyett, hogy szájzárat okozna, egyenesen felturbózza az előadót.

Oké, de mi az a lámpaláz?

A lámpaláz lélektani gátlás, a szereplés előtti félelemérzést értjük alatta. Amikor stressz ér bennünket, a szervezetünk vész üzemmódba kapcsol, a vegetatív idegrendszer bonyolult fiziológiai folyamatokat mozgósít. Az éberségi szintünk túlságosan magas szintre emelkedik, ettől a viselkedés kontrollja csökken, érzelmi zavarok lépnek fel (erős félelem érzése). Sőt túl magas éberségi szintnél (arousalnak hívják a pszichológusok) egymással ellentétes hatású idegrendszeri folyamatok jönnek létre, amik gátolják a szervezett viselkedést pl. a kéz hajlító és feszítő izmai egyszerre kapnak ingert, ettől merev vagy remegő lesz a kezünk. Ez a reakció, amit vizsgaszituációban, nyilvános megszólalásnál vagy koncertszereplésnél átélünk.

Láttam szőrös hörcsögöt, éppen szörpöt szörcsögött. Ha a hörcsög szörpöt szörcsög, rátörnek a hörcsög-görcsök.

Avagy érdemes a szájzár ellen ehhez hasonló mondatokkal megbombázni az agyunkat. Ez egyrészt leköti az agyunkat, másrészt valóban megered tőle a nyelvünk, és nem fogunk azon kattogni, vajon az sz helyett f-et mondtunk-e. Egy csomó egyéb apró trükk van még a dolog gyakorlati részét illetően - együnk például a fellépés előtt banánt. Ez nem telít el minket, viszont érezni fogjuk, hogy van valami a gyomrunkban. Faljunk rágót - hihetetlen stersszoldó (feltéve, ha a színpadra lépés előtt nem felejtjük el kiköpni). Illetve mozgassuk meg magunkat - nyújtsunk, csináljunk fejkörzéseket, ropogtassuk ki a beállt tagjainkat.



Betehet a tanulásnak a túlizgulás (kép: Pinterest)

Kerüljük a koffeint

Hacsak nem vagyunk kávéfüggők, inkább válasszuk a teát, vagy valami üdítőt helyette. Lehet, hogy az extrakoffeintől a teljesítményünk javulását várjuk, de amit kapunk, az szimpla idegesség lesz csupán. Érdemes viszont jó sok vizet innunk - figyeljünk azonban, hogy nehogy a szereplés közepén jöjjön ránk az a bizonyos szükség.

Szorongásnak ott az ajtó

Ne hazudjunk magunknak: aki bebeszéli magának, hogy nem fél, de valójában retteg, az tuti el fogja szúrni a mondandóját. Engedjük meg magunknak az idegességet - de szabjunk neki határt. Mondjuk azt: félni fogok, de 15 óra 00-kor azt mondom a félelmeimnek, hogy szevasz. Durva, de ha koncentrálunk, és rendelkezünk némi önuralommal, a dolog működni fog.