Csak még 20 percet - itt van minden, amit tudnod kell a szundiról!

17/05/04 csütörtök
ujnemzedek.hu
Tényleg egészséges? Meddig szundi és mikortól szunya? Tényleg ilyenkor jönnek a legfurcsább álmok?

A szundi körül rengeteg a talány. Miért jó? Mikor jó? Meddig szabad csinálnom? Rá tudok szokni, illetve tanulható? Nos, a Huffingtonpost ezekből a mítoszokból válogatott össze egy csokorral. 

1. Szundizni csak pontosan tessék

Már a szakértők itt arra gondolnak, hogy akinek van rá ideje, és durmolna kicsit, az délután kettő és négy óra között próbálkozzon vele. Nerina Ramalakhlan pszichológus, a téma jó ismerője szerint (illetve nem csak szerinte) ekkora merül le annyira az agyunk, hogy érdemes nyomni rajta egy reset-gombot, ráadásul ez az időpont tuti, hogy nem zavar be az esti pihenésbe sem.

A dolog már csak azért is stimmelhet, mert egyes mediterrán országokban a dolognak egyenesen hagyománya van - ezt nevezik sziesztának. 

2. Szundizni okés, de ne lepődj meg, ha közben a néhai Karcsi bácsi egy víziló bőrébe bújva mesél majd neked az archontológiáról Vattacukorföldön

Mert ugye a mítosz szerint a villámpihenés fura álmokkal járhat. Ez esetben a mítosz úgy fest, hogy van, amikor bejön, és a legviccesebb, hogy a tanulmányok szerint semmi köze a REM-fázishozKimberly Cote, a Brock University Alváskutatási Intézetének tudósa szerint arról van szó, hogy a szundítás inkább az ébrenlét, és az alvás között mocorgó, különös állapot. Azokat az álmokat, amik ekkor támadnak be minket, szaknyelven hipnagógikus ábrándoknak lehet nevezni. 

3. A szundizás jót tesz az egészségnek

Rengeteg kutatás bizonyítja, hogy ez messze nem mítosz: a NASA kutatóinak vizsgálata szerint a repülőgéppilóták például sokkal kevesebb hibát vétenek, ha menet közben elteszik magukat 20-30 percre (átadva persze a kormányt a váltótársuknak). Illetve a Colorado Egyetem kutatói kimutatták, hogy azok a gyerekek, akik nem kapták meg a napközbeni 2, 2 és fél órás pihenőidejüket, sokkal többet szorongtak, mint a szundizó társaik. Vagyis a.) frissebbek leszünk tőle b.) nem leszünk nyűgösek. 

4. Ha szundizol: alszol

Nos, Rebecca Spencer, a University of Massachussets professzora szerint ez pont annyira nem stimmel, mint az a feltevés, hogy a gyors pihi adottság kérdése: "Erre nem születni kell, valójában mindenki tréningezheti magát a szundikálásra. A lényeg a rendszeresség: ha minden nap, adott időpontban próbálkozunk a pihenéssel, legyen bármilyen leállíthatatlannak tűnő "kattogós versenyautó-agyunk", a következetességnek köszönhetően mi is kivehetjük a részünket a dologból."

És hogy mi a helyzet az alvással? Nos, Spencer szerint nem feltétlenül kell ragaszkodnunk  hozzá - vagyis nem gáz, ha nem pont az alvással ütjük el a szundi időt. A dolog úgy áll, hogy senki sem vitathatja el az éjszakai alvás előnyeit - pláne, hogy az TÉNYLEG az alvásról szól, azonban ha némi időt eltöltünk csöndben, meditálva a nagy rohanás közben, már azzal sokkal inkább beljebb vagyunk.

5. A húsz perc az ideális

Nos, nem mindenki szerint. Egyes alváskutatók úgy vélik, a harminc perc a tuti - pont elég az agynak, de nem leszünk olyan kómásak tőle, mint egy lajhár. De persze sokan tartják magukat a 10-20 perces fejbólintáshoz - itt összefoglalják a fázisokat, és azt, hogy milyen esetben miféle szundi segíthet rajtunk. A lényeg, hogy 60 perc után szépen sodródunk afelé, aminél már beindul a REM-alvás, ami azt jelenti, hogy ebből felkelné már sokkal gyötrelmesebb lesz.