Az amerikai fiatalok 40%-a többet költ, mint amennyi pénze van - egy banális ok miatt

18/04/25 szerda
ujnemzedek.hu
...hogy tartsa a lépést a jobb módú haverjaival. 

Egy friss felmérés során, amit a Credit Karma készített, 1045 amerikait kérdeztek a "millenials"-nak nevezett generációból (kb. az Y generáció tagjai, a 20-as, 30-as korosztály).

A válaszok alapján megkérdezettek 40%-a túlköltekezik, sőt, akár adósságokba is veri magát, hogy lépést tudjon tartani a barátaival. Amikor egy barátja olyasmit javasol közös programként, amit az illető nem engedhet meg magának, 27% úgy érzi, hogy erre nagyon ciki nemet mondani. A fiatalok 39%-a inkább kölcsönpénzből a barátjával tart, de 73%-uk ezt a tényt elhallgatja a barátja elől.

A megkérdezett fiatalok kétharmadának van lelkifurdalása, amikor többet költ a társasági életére, mint amennyit megengedhetne magának. Abban pedig 36%-uk biztos, hogy ezt a szintet csak úgy lesz képes fenntartani a következő évben, ha emiatt eladósodik.

A felmérés készítői szerint ezt megerősíti, hogy a Credit Karma regisztrált tagjainak átlagosan majdnem 47 ezer dolláros adósságuk van fejenként.

A probléma az úgynevezett FOMO-kiadásokkal van. Ez egy angol mozaikszó (fear-of-missing-out, kb. "félsz, hogy elszalasztod"), ami az olyan kiadásokat jelenti, amelyeket az illető nem engedhet meg magának, de mégis belemegy, attól való félelmében, hogy elszalaszt egy különleges élményt egy számára sokat jelentő emberrel, vagy emberekkel. 

A felmérés szerint ez leginkább arról szól, hogy a haverokkal együtt szórakozunk, vagyis az esetek majdnem kétharmadában (60%) élelmiszervásárlást, vagyis valami (drágább) éttermet jelent, míg 33%-ban alkoholvásárlást. A megkérdezettek 21%-a pedig kifejezetten az éjszakát, a partikat és a szórakozóhelyeket jelölte meg a túlköltekezése okaként. Elég magas, 40% azok aránya, akik utazásra költöttek túl sokat, amibe lehet egy közösen eltöltött hétvége, de egy kéthetes nyaralás is, éppúgy, mint az illető barát esküvőjére való utazás. Koncertek kapcsán 25%, sportesemények miatt pedig 17% költekezett túl.

De lépést tartani a haverokkal, ez nem csak az élményekről, a tárgyakról is szól.

A megkérdezettek jelentős része vett olyan ruhákat (41%), elektronikus eszközöket (26%), ékszereket (18%) vagy autót (16%), amire végső soron nem volt pénze. 

A Credit Karma cikkében további részleteket olvashattok, és tippeket is találtok a FOMO-kiadások csökkentésére.