Az a baj, hogy nem vagyunk bátrak!

16/12/01 csütörtök
ujnemzedek.hu
12000 fiatalt kérdeztek meg a Magyar Ifjúság 2016. kutatásban, mi pedig szakértőkkel beszélgettünk a trendekről.

Véget ért a Magyar Ifjúság 2016. kutatás adatfelvételi szakasza, elkezdték feldolgozni a beérkezett válaszokat. A gyorsjelentés várhatóan 2017. januárjában jelenik majd meg – derült ki az Új Nemzedék Központ háttérbeszélgetésén szerdán a budapesti Premier Kultcaféban.

Dr. Illés Boglárka ifjúságpolitikáért- és esélyteremtésért felelős helyettes államtitkár indítóbeszédében elmondta: Európában egyedülálló, hogy 2000 óta négyévente nagymintás kutatás készül a fiatalokról. A Magyar Ifjúság 2016 Kutatás különlegessége, hogy idén először nem külön, hanem a kutatás egységes részeként vizsgálják a határon túli és magyarországi fiatalokat, így összesen 12000 fiatalt vontak be a szeptembertől decemberig tartó mintavételi időszakban. Az átfogó kutatás másik különlegessége, hogy nem egy témára, hanem a fiatalok élethelyzetére, életmódjára fókuszál, ráadásul lehetővé tesz regionális elemzéseket, valamint a négyévente kirajzolódó adatokból trendek meghatározását is. Fontos számunkra, hogy valós képet, lenyomatot kapjunk a fiatalokról, az őket foglalkoztató kérdéseikről, mindennapjaikról, hogy ezek mentén tudjuk a stratégiai dokumentumokat felülvizsgálni és a megfelelő intézkedéseket kidolgozni, előkészíteni.

„A háttérbeszélgetés két dolgot fogalal össze: az ifjúságkutatást, amelynek majd januárban érkeznek az első adatai és egy korábbi projektünket a #Sohavégetnemérős mozifilmet” – mondta Ekler Gergely az Új Nemzedék Központ ügyvezetője.

A korábbi kutatási eredményeket a Társadalomkutató Kft. kutatási igazgatója Székely Levente mutatta be, hasonlította össze, kiemelve egy-egy érdekesebb trendet. Beszélgetőtársaival:

  • Perlaky-Papp József, címzetes főiskolai docens a Budapesti Metropolitan Főiskola
  • Sass István – Balázs Béla-díjas filmrendező, érdemes művész, reklámpszichológus
  • Mészáros Blanka színész, a #Sohavégetnemérős egyik főszereplője
  • Horváth András Dezső, a #Sohavégetnemérős forgatókönyvírója
  • Madarász Erik, szak- és felnőttképzési tanácsdó, IVSZ

A háttérbeszélgetésen négy fő kérdéskört érintettek: család, jövőkép, internethasználat és példaképek.

Család

Az elmúlt években folyamatosan emelkedett az egyedülállók aránya, de azok száma is nőt, akik párkapcsolatban, de házasságon kívül élnek együtt. Az is kiderül az adatokból, hogy a fiatalok nem zárkóznak el az elől, hogy házasságot kössenek a későbbiekben, de nem mernek még belevágni. Sas István szerint a generációra jellemző világtendencia, hogy nem szeretnének kirepülni a fészekből.

Perlaky-Papp József szerint, nagy a bizonytalanok aránya, akik nem tudnak mit kezdeni a rájuk zúduló információval. Ezt támasztja alá Mészáros Blanka tapasztalata is. A színész szerint annyira kinyílt a világ és annyi inger éri az embereket, hogy egyszerűen nem tudjuk mind feldolgozni, így jó esetben is harminc éves korunk körül jutunk csak el oda, hogy „valakinek a kezét most már hosszabb ideig is szívesen fognánk”.

A 2012-es kutatás alapján

Jövőkép és vállalkozási kedv

Látható, hogy a legtöbben gond nélkül el tudják képzelni, hogy külföldön tanuljanak vagy dolgozzanak, viszont a vállalkozási kedv nagyon alacsony, mindössze 10%.  „Az a baj, hogy nem vagyunk bátrak” – jelentette ki Horváth András Dezső. „Azt látom, hogy nem tudjuk elhinni, hogy Magyarországon is lehet valamit jót csinálni, pedig itt az élő példa, a Wellhello. Két vidéki srác, aki önmagukban is a „stratup” világ mintapéldányai.”

jovokep.jpg

A 2012-es kutatás alapján

Internet

Senkit nem leptek meg az adatok, folyamatosan nő a rendszeres internethasználók aránya. Madarász Erik szerint most már nem is az a kérdés, hogy ki tud csatlakozni a hálóra, hanem, hogy mit kezdünk vele. Elmondta: az adatokból is látszik, hogy a legtöbben szórakozásra és információszerzésre használják a netet, de a digitális írástudásban nagyon le vagyunk maradva. Ennek jó példája egy általa említett kutatás, amelyből kiderült, hogy az IT szakmáról a fiatalok 87%-a azt mondja: a legmenőbb dolog és meg kell tanulni! A baj az, hogy ezt az Ázsiában élő fiatalok mondják, a magyarországi arány mindössze 8%. 

internet.jpg

 A 2012-es kutatás alapján

Példaképek

Talán az egyik legnehezebben megfogható témakor. A háttérbeszélgetés résztvevői is elgondolkoztak azon, hogy egy ilyen kutatás alkalmával mennyire mosódhat össze a népszerű szereplők és a példaképek fogalma. A fenti adat egy, a mostaninál sokkal kisebb mintán (2000 fő) alapul és három évvel ezelőtti állapotot tükröz. Sejthető, hogy a friss adatok már jócskán megváltoznak majd és sokkal többen fognak megnevezni példaképnek internetes sztárokat.

peldakep.jpg

A Kutatópont 2013-as kutatása alapján