Alvászavarban szenvedsz? A tudósok szerint irány kempingezni a hétvégén!

17/02/06 hétfő
ujnemzedek.hu
Kutatások és vizsgálatok sora mutatott már rá arra, hogy milyen hatások miatt nem tudunk esténként elaludni. Legyen szó késő estig végzett munkáról a laptopon, ágyban Instagramozásról lefekvés előtt vagy valamilyen nyomasztó lelki problémáról - ez mind mind negatívan hat az alvókánkra. Mit lehet tenni? A szakértők szerint irány a természet, a lehető leghamarabb!

Current Biology két részből álló tanulmánya két embercsoportot vizsgált. Az első csapatot az otthonukban vizsgálták, míg a másodikat kihelyezték a természetbe, ahol mesterséges fényforrásokkal nem érintkeztek csak a tábortűz és a nap általá kibocsátott természetes fénnyel. 

Két nap után a kutatók elvégeztek egy tesztet

"Ezek a tesztek igazolták, hogy a belső óránk elég hamar és erősen reagál a környezeti hatásokra, könnyen igazodik a világos és sötét fényszakaszokhoz. A modern környezet nagy mértékben hatással van a cirkadiánra, az az a napi biológiai óránkra, ennek az órának a befolyásolása pedig - mondjuk a késleltetett elalvás mert hajnalokig dolgozunk/tanulunk, de reggel korán ébredünk - számos egészségügyi probléma megjelenésével járhat. Viszont egy hétvégi táborozás már helyreállíthatja az eltolódott alvásunk." - mondta Kenneth Wright, a Kolorádói Egyetem professzora. 

A vizsgálatok során arra jutottak, hogy sokkal komolyabban kell venni az alvás problémákat!

A professzor szerint az alvási szokásunk szabályozza a melatonin termelődést, ami a napszakokhoz alkalmazkodó természetes alvási ciklus fenntartásáért felelős és koordinálja a cirkadián ritmust. A megzavart cirkadián ritmust összefüggésbe hozták számos más egészségügyi problémával, mint például a rossz kognitív teljesítménnyel, hangulati rendellenességekkel, a cukorbetegséggel és az elhízással.

Sajnos nem mindig tehetjük meg azt, hogy a csillagos ég alatt aludjunk de a szakértők szerint sokat javíthatunk helyzetünkün ha elalvás előtt már két órával kikapcsoljuk a laptopunk, telefonunk és sok időt töltünk természetes fényen.