Alfa-generáció: a digitális kor gyerekei

17/11/08 szerda
ujnemzedek.hu
A legtöbbünknek van olyan ismerőse a családban vagy a baráti társaságban, akinek 2010 után született a gyereke. Ha gyakrabban szoktál velük találkozni, esetleg a közvetlen közeledben is él nyolc év alatti gyerek, láthatod, ahogy az érintőképernyővel bánnak, és ahogy az interneten randalíroznak magabiztosan. Ők az alfa generáció, a digitális kor gyerekei.

Az új generáció már digitális bennszülöttekből áll

Jellemzően az Y-generációs szülők nevelik őket, akiknek a technológia fejlődésével egyre nehezebb eldönteniük, hogy mi a jó a gyereknek, és mi az, ami még korai számukra. Az új generáció egy olyan korba született, ahol a digitalizáció teljesen a hétköznapok részévé vált, és az érintőképernyők a családi ebédnél, a lefekvéskor és az autós utazások során is ott villognak az arcukba.

Természetesen meg is tanulják kezelni ezeket az eszközöket, és már nem csak a Bogyó és Babócát tudják elindítani és megállítani, hanem az interneten is jól elboldogulnak. Európai országokban végzett felmérések szerint az ovisok 50-70%-a rendszeresen netezik és a tabletet is simán használja.

Persze globálisan elég nagy különbség mutatkozik az alfák között is, hiszen az egyes országok és társadalmi rétegek különböző mértékben férnek hozzá a technológiai vívmányokhoz, ezért a gyerekek is más képességeiket tudják fejleszteni. Kínában és Indiában például a népességnövekedés mértéke teljesen más szocializációs lehetőségeket tesznek lehetővé a gyerekek számára, mint mondjuk a dán vagy svájci alfáknál.

Alfa-generáció

Az alfa generáció jövője

Csak találgatni lehet, hogy a felnövő ifjúság helyzete milyen lesz 10 év múlva, de van néhány tényező, amiből lehet következtetni bizonyos jellemzőkre. Az érintőképernyő használatával fejlődnek a gyerekek kinesztetikus (test-érzékleti) képességei, viszont ezzel a látási és hallási csatornától veszik el a lehetőséget.

A kéz folyamatos használatával tehát fejlődnek a finommotorikus készségek, amelyek az eszközhasználatban segíthetik a jövő fiataljait, viszont az audiovizuális készségek lemaradása nem kizárólag a látás és a hallás esetében okoznak problémát. Ezekre épül ugyanis egy csomó olyan készség, amikről elsőre nem gondolnánk, hogy közük lehetnek hozzájuk. A térlátást is fejlesztő építőkockák például a nyelvi készségek fejlesztésében is szerepet játszanak, de a kétdimenziós képernyők ettől elvonják a figyelmet.

Az alfa generáció jellemzői

A 2010 után született gyerekek esetében tehát általánosságban kijelenthető, hogy az első emlékeik között szerepelnek az érintőképernyők, és nemcsak használni tudják a tabletet és az okostelefonokat, de jól elboldogulnak az interneten is. A Z- és alfa generáció esetében is megfigyelhető - de az alfáknál még markánsabban fog megjelenni - a multitaskingra való képesség, azaz az, hogy egyszerre több dologgal tudnak foglalkozni akár munka akár szórakozás közben anélkül, hogy a megosztott figyelem a hátrányukra válna.

A képességekhez és igényekhez igazodva más kommunikációs fajták jelennek majd meg, és az alfa előttiek Snapchat-Insta-függéséből következtetve valószínűleg még vadabb csatornákon és eszközökön fog ez zajlani.

A magyar ifjúság helyzete az alfák szempontjából átlagosnak mondható világszintű összehasonlításban, de hogy ez az átlag jó vagy rossz, csak akkor állapítható meg, ha látjuk, hogy a megváltozott eszközhasználat milyen viselkedés- és készségbeli változásokat okoznak a következő évtizedekben.

Ahhoz, hogy a fiatalok az online térben is védettebbek legyenek a támadásokkal szemben, az Új Nemzedék a Digitális Immunerősítő Programmal járul hozzá.