A youtuberek miatt csúszunk rá a junkfoodra?

18/06/05 kedd
ujnemzedek.hu
A netsztárok nagy mértékben hozzájárulhatnak ahhoz, hogy egészségtelen ételek fogyasszunk - legalábbis egy új tanulmány ezt állítja.
birthday candy cartoon celebration chewy childhood closeup colorful confection confectionery confetti sprinkles delicious dessert egg eye face festive flat lay flavor food fried fruit gummy happiness
Forrás: Stocksnap

Az elhízásról szóló európai kongresszuson bemutatott tanulmányban ismertették azoknak a gyerekeknek a válaszait, akik rendszresen követnek valamilyen YouTube hírességet. A tanulmányban olyan médiacsillagok szerepeltek, mint például Zoella, aki 10,9 millió követővel rendelkezik az Instagramon, vagy mint Alfie Deyes, akit 4,6 millió ember követ.

A kutatásban megkérdezett 176 gyermeket három csoportba osztották be:

  • Az első csoportnak egészségtelen ételeket reklámozó hírességeket mutattak
  • A másodiknak egészséges ételeket népszerűsítő médiaszereplőket
  • A harmadiknak pedig nem élelmiszertermékeket népszerűsítő ismert embereket mutattak

Ezután a gyerekeknek egészséges és egészségtelen ételeket kínáltak, többek között szőlőt, sárgarépát, csokoládékat és zselés édességeket. A gyerekek, akik látták az egészségtelen képeket, átlagosan 448 kalóriát fogyasztottak, míg a többiek csak 357-et ettek.

Dr. Emma Boyland, a Liverpooli Egyetem egyik kutatója szerint a gyerekek úgy gondolják, hogy a vlogerek ugyan olyan "hétköznapi emberek", mint ők vagy társaik. Ezért, fogyasztanak olyan termékeket, amiket náluk látnak. 

"A fiatalok között bizalomra tettek szert ezek a hírességek és ez azzal jár, hogy felelősek azért, hogy mit közvetítetnek feléjük."- mondta Dr. Boyland. Kiemelte azt is, hogy a gyerekek még nem tudnak különbséget tenni aközött, hogy valaki azért fogyaszt valamit mert szereti és mert jó vagy mert egy szponzorált tartalomról kell posztolnia. Ez félrevezető az esetükben. 

Anna Coates arról is beszélt, hogy következő tanulmányuk épp erre fog koncetrálni, hogy a fiatalok megértik-e, hogy sok esetben hírességeknek fizetnek a termékek népszerűsítéséért.

Forrás: bbc