A legsúlyosabb bántalmazás a virtuális zaklatás

17/07/03 hétfő
ujnemzedek.hu
Önfejlesztés, stressz - és konfliktuskezelés, együttérzés, kitartás. Egyebek mellett ezeket a készségeket fejleszti majd egy iskolai zaklatást megelőző program, amit jövő szeptembertől harmincnégy iskolában próbál ki az Oktatási Hivatal.

Az iskolapszichológusokat, pedagógusokat az idén augusztusban készítik fel, az ősszel pedig elindulnak a foglalkozások. Ha a pilot program beválik, 2018-tól még több iskolát bevonhatnak az eddig öt országban tesztelt Enable-projektbe. Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 2015-ös kutatása alapján, az iskola falain belüli zaklatás egyáltalán nem ritka jelenség. A iskolai bántalmazást feltérképező tanulmány szerint a felső tagozatos iskolások 15,2%-a heti rendszerességgel bántalmazás áldozatává válik.

A kommunikációs eszközök fejlődésével az iskolaudvarokról az online felületekre is áttevődtek a konfliktusok. Az online és a „hagyományos”, offline bántalmazás között vannak különbségek, ám gyakori, hogy szereplői ugyanannak az iskolai kortárs közösségnek a tagjai – osztja meg az Oktatási Hivatal tapasztalatait Becz Dorottya kommunikációs munkatárs.

Épp ezért a hivatal úgy döntött, csatlakozik az Enable (a tanulási és szabadidős környezetben jelentkező bántalmazás elleni európai hálózat) elnevezésű projekthez, mely az iskolai és online zaklatás vizsgálatát tartalmazó és komplex programot kidolgozó kezdeményezés, ami alapvetően az idősebb korosztályt célozza, a 7. évfolyamtól kezdődik – folytatja a kommunikációs referens. Célja a bullying visszaszorítása, a fiatalok megerősítése és tájékoztatása, a tanulók, tanárok és szülők közötti kapcsolat gazdagítása, valamint egy olyan pozitívabb iskolai atmoszféra kialakítása, amelyben a tanulók biztonságban érzik magukat.

A grafokont eredeti méretben itt nézheted meg.

A szakmai program alapvetően az osztálytermi foglalkozásra épül, de egyes intézményekben kortárs-segítő rendszert is kiépítenek majd, akik önként vállalkoznak arra, hogy segítenek a konfliktusok kezelésében. A foglalkozások a társas és emocionális kompetenciák fejlesztésére irányulnak, lényegük, hogy megerősítsék a szociális és érzelmi készségeket, középpontban az önbizalom, a stressz – és konfliktuskezelés, az együttérzés és a kitartás kérdéseivel. A résztvevő iskolákban a diákok a tanév végén bemeneti kérdőívet töltöttek ki. 2017 augusztusában sor kerül az iskolapszichológusok és pedagógusok felkészítésére, a foglalkozások pedig a 2017/2018-as tanévben indulnak – mondta el a 24.hu-nak Becz Dorottya, aki megjegyezte, hogy ha a tesztüzem beválik, akkor később még több iskolában bevezethetik a módszert.

A program szükségességét egyébként a korábban már említett OFI kutatás eredményei is alátámasztják. A diákok és a tanárok zaklatásról alkotott fogalmai és reakciói ugyanis több ponton eltérnek egymástól. A diákok szerint a legsúlyosabb bántalmazás a virtuális bántalmazás, ezt követte a fizikai, majd pedig a társas verbális bántalmazás. Míg a tanárok a fizikai bántalmazást tartották a legsúlyosabbnak, ezen belül is a testi erőszakot. A diákok a bántalmazás típusától függetlenül komolyabb reakciót várnának el a tanároktól. Mind a fizikai bántalmazás, mind pedig a virtuális bántalmazás esetén többen vártak el büntetést, mint ahányan tapasztaltak.

A kutatás rákérdezett mind a tanároknál, mind pedig a diákoknál arra, hogy a rendszeresen bántalmazott diákok esetében miért bánják ezeket a diákokat a társaik. A tanárok többsége szerint a bántalmazás oka a diákok mássága, eltérő viselkedése, míg a diákok szerint a bántalmazás oka nem a bántalmazott személyében keresendő, hanem a csoportnyomás, a megfelelési vágy.

Digitális Immunerősítő Program: indul a küzdelem az internetes zaklatással szemben

A Digitális Gyermekvédelmi Stratégia a „védőoltás”,  a kampány maga pedig a „vitamin”,  és azon módszerek, ajánlások összessége, amellyel a komolyabb bajt el lehet kerülni. 

Júniusban minden érintett vállalatot meghívnak az Új Nemzedék Központ és az EMMI álltal koordinált Digitális Immunerősítő Kerekasztalba. Ennek az lesz a feladata, hogy megfogalmazzák a kampányban használandó gyakorlati tanácsokat, oktatási anyagokat, amelyeket a Digitális Immunerősítő Programban használni fognak. Ezen felül kidolgozzák a Digitális Immuntesztet is, hiszen jövő év elejére elkészítik a magyar fiatalok digitális immuntérképét is.

A Digitális Immunerősítő Kerekasztal szakértőinek ajánlása alapján elkészült Digitális Immunerősítő csomagot roadshow-kon, weboldalon, további rendkívüli osztályfőnöki órákon, az Új Nemzedék Központ Közösségi Tereiben zajló kiberbiztonsági előadásokon, valamint vloggerekkel való együttműködéseken keresztül fogják eljuttatni. 

A következő riportban Poór Csaba, az Új Nemzedék Központ kommunikációs igazgatója elmondja, hogy első lépésben, az első évben elkészül a fiatalok digitális immuntérképe, a következő év a cyberbullying, azaz a netes szívatás elleni harc jegyében telik, a harmadik évben pedig a helyes okostelefon-használatot szeretné erősíteni a Digitális Immunerősítő Program. 

A videó megtekintéséhez kattints a képre!

 

Forrás: ujnemzedek.hu/csalad.hu