A közösségi média és a Z generáció: se veled, se nélküled?

18/03/26 hétfő
ujnemzedek.hu
Érezted már úgy, hogy eleged van a Facebookból? De közben mégsem tudsz meglenni nélküle? Van egy hírünk: nem vagy ezzel egyedül.

Ha ismerős a bevezetőben vázolt helyzet, csal annyit mondhatunk: nem vagy egyedi eset. Egy friss amerikai kutatás szerint a 90-es évek közepétől a 2000-res évek közepéig születettek, vagyis a Z generáció 34 százaléka állítja, hogy egy vagy több közösségi platformról már törölte magát, 64%-uk pedig hosszabb-rövidebb szünetet tartott. 

Arról egyébként már korábban is szállingóztak a hírek, hogy a fiatalok egyre inkább "az öregek" platformjának érzik  a Facebookot, és - főleg Nyugaton - törlik magukat róla, mi is írtunk ilyesmiről, például itt. Most pedig, hogy a Facebook adatkezelési botrányba keveredett az amerikai választások kapcsán (elég rákeresni a Cambridge Analytica kifejezésre, vagy elolvasni ezt a cikket), egyenesen mozgalom indult #DeleteFacebook néven. Ezek után nem is annyira különös, hogy a Z generáció ellentmondásosan viszonyul a közösségi médiához. 

A Z generáció depressziós lesz tőle, sokan törlik is magukat - sokan még így is ragaszkodnak hozzá

A kutatás során több mint 1000, 18-24 éves résztvevőt kérdeztek, és a válaszokból igencsak összetett kép rajzolódott ki. Ugyanis a fenti adatok dacára a megkérdezett fiatalok 41%-a ideges vagy szomorú lesz a közösségi média hatására, sőt: egyenesen depressziós, 22%-uk pedig úgy érzi, hogy kimarad valamiből.


Fotók: Pixabay

De közben 77%-uk úgy látja, hogy mindent összevetve még mindig jóval több előnye van az ilyen platformoknak, mint amennyi hátránya, 71% szerint pedig a közösségi média pozitív hatással van az emberi kapcsolataira. Bár 61% úgy érzi, a social media kifejezetten inspirálóan hat az egójára, 29 százaléknál negatívan befolyásolta az önbecsülést. És miközben 72%-uk úgy értékelte, hogy túl sok időt tölt ilyesmivel, 66%-uk szerint egyértelműen segítenek ezek a platformok a kapcsolatteremtésben az emberekkel. 

Azok, akik végül törölték magukat, többféle okot is felhoztak. A legtöbben (41%) azt mondták, hogy túl sok időt vett el ez az életükből, 35% pedig túl sok negatív tartalommal találkozott. Vannak, akik nem használták túl gyakran az ilyen platformokat (31%), vagy egyszerűen nem érdekelte őket, amit itt láttak (26%). Voltak, akiket a személyes szférájuk, magánéletük védelme aggasztott (22%), és olyan is, aki a reklámoktól sokallt be (18%). Sokan érezték úgy, hogy túl nagy nyomás nehezedik rájuk, hogy kitűnjenek a posztjaikkal (18%), mások pedig kifejezetten rosszul érezték magukat, miután használták a közösségi médiát (17%).

Nem zörög a haraszt: a kamu Insta-sztár és a 2000 védelem nélkül maradt otthoni kamera este

A közösségi médiára valóban jellemző, hogy az emberek a legjobb dolgokról számolnak be, a legjobb oldalukat mutatják, és ezért egy szelektív, torz valósággal találkozik ezen oldalak közönsége. Így nem csoda, ha rossz érzés alakul ki az emberekben, miközben azt látják, hogy mások milyen boldogok, milyen csodás helyekre utaznak, micsoda élményeik vannak, vagy milyen drága holmikat vásárolnak maguknak. A dolog másik oldala, hogy ez a közeg mindenkit arra sarkall, hogy mutasson valami rendkívülit. 

Erre jó példa a kamu Insta-sztár története, amiről mi is beszámoltunk. Lissette Calveiro mindent alárendelt annak, hogy a siker, a luxus és a csillogás határozza meg az Instagramon a profilját. Rengeteget utazott a világ minden sarkába, és drága ruhákat vásárolt, ezeket persze szorgalmasan ki is posztolta. Ám az anyagi lehetőségei valójában nem voltak meg ehhez az életmódhoz, így súlyos adósságba keveredett. Miközben ki tudja, hányan nézték irigykedve és egyre erősebb rossz közérzettel a posztjait...

A magánszféra megsértése miatti parát sem lehet egy kézlegyintéssel elintézni. Elég csak a fent már említett friss Facebook-botrányra gondolni, de pár napja írtuk meg azt is, hogy 2000 olyan otthoni kamerát találtak, amibe bárki belenézhetett. Ami azért elég elgondolkodtató, főleg, hogy szinte biztosan ez csak a jéghegy csúcsa, vagyis valószínűleg jóval több ehhez hasonló biztonsági rés lehet szerte az interneten. 

A rengeteg manipulált fotó, kamu tény és álhír is sokakat elriaszt a közösségi médiától, és nem lehet csodálkozni, hogy úgy érzik: ez már nem ugyanaz, mint pár éve volt. Hogy mire képes a Photoshop, ezer példát lehetne mondani, de álljon itt csak egy. Amikor pedig már a Youtube és a Wikipédia fog össze a laposföld-konteó ellen, azért az is sokat elárul a közösségi média állapotáról...

Tehát ha te is ambivalens érzésekkel ülsz le a Facebook, az Instagram vagy akár a YouTube elé, és sokszor felmerül benned, hogy mi értelme az egésznek, vagy egyenesen a profilod törlésének a gondolata, nem veled van a baj. Generációs feeling, amiben vagy. Persze ezzel nem kerültünk közelebb a válaszhoz, közösségi média: igen vagy nem?

Forrás: businesswire.com