5 étel, amit a szakértők szerint rosszul készítünk el

17/02/16 csütörtök
ujnemzedek.hu
Hagyományok, receptek, tévéműsorok alapján próbáljuk otthon összekotyvasztani a legszuperebb vacsorákat, de vannak ételek, amiket a legtöbben rosszul készítenek el.

Rizs

belfasti egyetem kutatásában azt vizsgálták, hogy hogyan készítsük el úgy a rizsköretünket, hogy az a legegészségesebb legyen, mivel a rosszul megfőzött rizstől még arzénmérgezést is kaphatunk. Eddig talán meg sem fordult a fejedben, de a rizsben számtalan nem kívánatos kemikália lehet, amit a a talaj termőföldjéből szív fel. Ilyen anyag lehet például az például az arzén. Az egyetem három különböző módon vizsgálta a rizs elkészítését, a legkedvezőbb ez lett: 

1. Áztassuk a rizst egy éjszakán át.
2. Alaposan mossuk át és öblítsük le, egészen addig, amíg a víz nem lesz zavaros tőle.
3. Szűrjük le.
4. Ezután mehet a fazékba: ötszörös mennyiségű vizet öntsünk rá.
5. Forraljuk fel, majd tegyük félre.
6. Pároljuk 15 percig.
7. A maradék vizet öntsük le róla, ezután pedig nyugodtan fogyaszthatjuk is annak tudatában, hogy nem mérgeztük magunkat semmilyen káros anyaggal.

Persze hazánkban nem fogyasztunk töménytelen mennyiséget rízsből, ezért nem kell tartani attól, hogy töménytelen arzén jut a szervezetünkbe. Napi 10 dekányi nyers rizzsel a szerveztünkbe juttatott arzén még szerencsére az egészségügyi határérték alatt van.


Forrás: unsplash

Burgonya

Sokan gondolják, hogy a főzött és sütött krumpliból is ugyan úgy hozzájutunk minden tápanyaghoz, de a kutatók ezt is megcáfolták! Egy tanulmány ugyanis azt mutatta, hogy nem a megszokott újkrumpli, hanem a lila burgonya tartalmazza a legtöbb hasznos tápanyagot, ráadásul j hatással van a vérnyomásra a vérnyomásra, a vércukorszintre is.

Répa

Legközelebb ha mondjuk nekilátunk a nagyi húslevesét megfőzni, akkor ne vágjuk darabokra, de még két részre se a répát, mivel úgy rengeteg értékes tápanyag veszlik el belőle. Szóval, miután megmostuk és meghámoztuk a répát, egyszerűen csak dobjuk a levesbe egészben, és hagyjuk főni. Merthogy egy másik tanulmány szerint a főzés által a répában lévő karotinoidok sokkal jobban tudnak hasznosulni.

Fokhagyma

Sose darabold fel a fokhagymát! Egy kutatás szerint ha csak összezúzzuk és hagyjuk állni legalább 10 percig, akkor felszabadul belőle egy allicin nevű enzim, amely jelentősen segíti a szív- és érrendszeri megbetegedések kockázatának csökkenését.

Gyümölcsök

Ne vegyél éretlen gyümölcsöt, vagy ha mégis, hagyd érni! Egy tanulmány szerint, az érési folyamat során csökken a gyümölcsben lévő klorofilltartalom, ellenben több jótékony hatású antioxidánst termel, ami rendkívül jót tesz a szervezetnek. 

Brokkoli

Egy 2008-as tanulmányból az derül ki, hogy a brokkoli rákellenes hatóanyagai csak akkor maradnak meg, ha pároljuk, és nem sütjük vagy főzzük! Tegyük köretként fűszeres ételeink mellé, mert egy 2012-es tanulmány szerint a fűszerek erősítik a brokkoliban lévő rákellenes hatóanyagokat. Zseniális zöldség! ZSENIÁLIS!