15 tipp, hogy elkerüld az álmatlanságot

17/01/13 péntek
ujnemzedek.hu
Számtalan dolog miatt vagyunk képesek forgolódni éjszakánként és talán még oviban bejött a bárányok számolgatása, mostanra kicsit több kell ahhoz, hogy álomba szenderüljünk.

Egy stresszes időszak csúnyán megkeserítheti az éjszakáinkat is, a felgyülemlő feszültség miatt csak nagyon nehezen tudunk elaludni. Ugye mindenkinek ismerős a helyzet, mikor a sötétben fekve az ablakon beszűrődő fényeket vagy a tv piros gombját bámulva azon kattogunk, hogy ha most nem alszunk el, akkor reggel marhára fáradtan fogunk ébredni?

Na lássuk, hátha ezek segítenek!

1. Gondolkodjunk pozitívan

A tudósok szerint ilyen egyszerű! Vannak ezek az ismerős mondatok: "Sosem fekszem le időben!", "Ha most nem fekszem le, nagyon fáradt leszek holnap!", "Sose fogok elaldudi!" - na ezeket és az összes negatív gondolatot száműzni kell a fejünkből, hogy el tudjunk aludni és ne csináljunk még az alvásból is stresszes helyzetet. 

2. Fókuszálj!

Emlékszel, amikor kiskordban azt mondták, számold meg a bárányokat és el fogsz tudni aludni? Nos, ez egyáltalán nem butaság, hisz az erős koncentráció valami speciális dologra segít, hogy elálmosodj! Összpontosíts a levegővételedre vagy ismételj magadban egy mantrát (lehetőleg ne azt, hogy úúúú holnap dolgozat vagy értekezlet). 

3. Verd át az agyad!

Ha nem is érzed magad fáradtnak, gondolj arra, hogy rettentően kimerült vagy. Ez a kis trükk segít megtéveszteni az agyad és könnyebben ki tudsz kapcsolni. Gondolj arra, hogy elnehezülnek a szemhéjaid, hogy a végtagjaid nagyon fáradtak és kuckózz be az ágyadba. 

baby drunk sleep sleepy face first
Forrás: Giphy

4. A megfelelő hőmérséklet

Bármennyire nem gondolnánk, a hőmérséklet igen is fontos szerepet játszik abban, hogy el tudjunk aludni. Túl magas és túl alacsony hőmérsékletben sem lehet szunyókálni, a szakértők megállapították, az ideális hőfok a 19-20°C. Ha fázósak vagyunk toll- vagy gyapjútakaróval takarózzunk be, mivel ezek rettentő jól melegítenek.

5. Olvass!

Nem, nem ebookról, telefonról és nem is tabletről, hanem igazi, papírból készült könyvből. Sokan írtak már arról, hogy ne vigyünk kütyüt az ágyba este, mivel este már sokkal fáradtabb a szemünk és egyáltalán nincs jó hatással ránk ha még lefekvés előtt is ezeket bámuljuk. Helyette válasszunk egy izgalmas könyvet, amit megfoghatunk a kezünkbe, érezhetjük a lapjait, fényforrásnak pedig tökéletes egy megfelelő villanykörtével ellátott éjjeli lámpa. Olvassuk addig a könyvet míg elálmosodunk! 

6. Hallgass zenét!

Zenehallgatás alatt nem a legzúzósabb kedvencekre kell gondolni - kivéve ha valakit az ilyen zenék nyugtatnak meg - hanem a klasszikus, pár hangszeres, akusztikus zenékre. Válogass össze néhányat belőlük és indítsd el elalváshoz. 

7. Próbáld ki a hangoskönyvet! 

Ha az olvasás nem épp a te műfajod, próbálkozz hangoskönyvvel! Keress rá a felolvasókra és válassz egy számodra kellemes hanggal rendelkező személyt és este, elalvás előtt indítsd el a történetet. Csukd be a szemed és koncentrálj a történetre! 

8. Mire jó a fehér zaj? 

Finom zajokkal tölti meg a teret van, akinek ez kellemesen hat. Egy próbát megért, lehet nálad is beválik!

Ez a fehér zaj, bár itt azt írják tanuláshoz, de bízzatok bennünk alváshoz is pont ugyanilyen kell

 

9. Meditációs appok!

Elég furcsának tűnhet, de vannak már ilyen alkalmazások is. Megtanítanak a helyes légzésre, ami sokat segít az ellazulásban sőt, vannak olyan alkalmazások is, amik a természet hangjait varázsolják a szobába, így bármikor egy napsütötte tengerpartra képzelhetjük magunkat, ahol a tenger morajlására aludhatunk el. (Ugyanezek a "természetes" hangok simán fent vannak a Youtubeon is.)

10. Lazulj el!

Ideje egy kicsit újra gyereknek lenni: emeld fel az égbe a lábaidat és támaszd őket a falnak, ez segít megnyugtatni a központi idegrendszered.

11. Relax tetőtől-talpig!

Nagyon mulatságos lehet, de ez a módszer elaltatja a tested, szó szerint! Koncentrálj az izmaidra, a végtagjaidra és mondd nekik sorban: "A jobb lábam kezd nagyon álmos lenni!", "A gyomrom már alszik!" és így tovább. 

12. Igyál valami meleget!

Egy pohár meleg tej egy kis mézzel ellazítja tested az alvásra.

13. Próbáld 4-7-8 gyakorlatot!

A szakértők szerint ez hatásos megoldás:

  • Lélegezz be 4 másodpercig.
  • Tartsd vissza a lélegzeted 7 másodpercig.
  • Kilégzés 8 másodpercig.

Forrás: Unsplash

14. Takard el a szemed!

Sokakat már egy aprócska fénysugár is képes őrületbe kergetni elalváskor. Ha érzékeny vagy az ilyesmire, szerezz be alváshoz egy szemtakarót. 

 

15. Nézz meg egy filmet!

 

Nem ez a legjobb módja az elalvásnak, de sokan alszanak el tv-n vagy laptopon nézett filmre, sorozatra. Ha háttérzaj kell az elalváshoz, mindenképp vegyük halkra a készüléket és állítsunk be alvásidőzítőt. Már laptopokra is letölthető ilyen funkció!